zondag, augustus 13, 2006

Dromen en Angsten


Gisteravond weer eens naar het café geweest. Vroeger -voordat de kinderen er waren- was ik een notoire kroegtijger, en nu kom ik er nog maar zelden. Maar het is wel gezellig zo'n buurtcafé.

Toen ik binnenkwam ging net een groep meiden weg die had zitten borrelen ter gelegenheid van een vrijgezellenavond voor een vrouw die ging trouwen. Ik schoof aan bij wat bekenden aan de bar en het gesprek ging over trouwen en vrijgezellenavonden. Een aantal jaren terug werden dat soort avonden met veel ordinair vertoon in de binnenstad gevierd, maar dat lijkt afgenomen. We drinken nog wat en het gesprek gaat alle kanten op.


De avond vordert en er komt een jonge vrouw van buiten om geld te wisselen voor de sigarettenautomaat. Ze herkent één van de mannen uit het groepje waar ik bij zit. Ze trekt de sigaretten en twijfelt bij het weggaan. De man biedt haar wat te drinken aan. Ze slaat het niet af en wil een rode wijn.


Ze blijkt Hilde te heten, is rond de dertig en ze is ronduit beeldschoon. Ik praat niet met haar, maar volg haar aandachtig in het gesprek. Ze praat veel met wilde, maar galante handgebaren. Alles is vrouwelijk aan haar, ook de manier waarop ze rookt. Een genoegen om te aanschouwen. Iets willen wil ik toch niet, nog afgezien van de kansloosheid.


Het bier zet druk op de blaas en ik ga naar de wc. Ik sta een beetje te denken en te filosoferen en waar het vandaan kwam kwam het vandaan, maar ik kreeg ineens een kleine inval voor een mogelijk verhaal. Iets voor op de blog. Ik ben juist naar het café gegaan voor de afleiding, maar onderhuids gaat het nadenken toch door.

Ik blijf even op het toilet en laat het idee in sneltreinvaart door mijn hoofd rijden en bekijk de mogelijkheden.
Ik ga terug naar de bar en zie hoe Hilde weer een glas wijn drinkt en een filtersigaret opsteekt. Ze snatert maar door tegen al die welwillende mannen. Ik ga op mijn kruk zitten.

-

Stel je voor. Een jongeman -Frenk- halverwege de twintig. Ziet er goed uit, goede baan, geen relatie. Hij ontvangt een e-mailbericht van een oude schoolvriendin die hij al jaren niet meer heeft gezien. Hilde heet ze. Is nu advocate op een groot kantoor. Ze wil een afspraak met hem maken in een café. Het liefst zo snel mogelijk. Hilde is Frenk zijn oude jeugdliefde waar hij nooit iets mee heeft kunnen doen omdat ze hem heeft afgewezen.

Ze ontmoeten elkaar, praten elkaars leven bij, maar dan komt Hilde met een apart voorstel. Ze gaat over een paar weken trouwen met ene Fred, een schat van een jongen. Maar ze heeft ook nog een vrijgezellenavond en haar geheime wens is om nog een keer voor het huwelijk vreemd te gaan met een leuke man. Met Frenk. Ze nodigt Frenk uit om over twee weken 's avonds naar een hotelletje in de stad te komen. Puur voor de lust. Wat denkt Frenk ervan? Frenk is sprakeloos, maar gaat er op in.

Twee weken later gaat Frenk naar het hotel en ontmoet Hilde in de bar. Daar zitten ook twee vriendinnen van haar, Emma en Viola. De vriendinnen gaan snel weg en even later verdwijnen Frenk en Hilde naar een kamer. Het ongelofelijke gebeurt en het worden twee zinderende, tedere en hartstochtelijke uren. Nog voor middernacht moet Frenk weer naar huis. Hij hoort nog wel van haar.

Maar Frenk hoort niets en Hilde beantwoordt niet zijn mails. Frenk raakt lichtelijk depressief en gefrustreerd, maar hij legt zich langzaam bij de zoete herinnering neer.

Vier maanden later laat Hilde weer per mail van haar horen. Ze wil Frenk ontmoeten, ze wil wat laten zien. Geen sex deze keer, maar wel weer een afspraak in het hotel. Ze ontmoeten elkaar en Frenk ziet gelijk wat er aan de hand is. Hilde is zwanger. Van Fred. Hilde vertelt dat ze zijn getrouwd en gelijk zwanger is geworden. Ze wil dat Frenk haar ziet.

Ze gaan naar de hotelkamer en Hilde kleedt zich uit. Frenk heeft nog nooit zoiets moois gezien. Hij raakt zo in de war en ook boos en jaloers dat hij overhaast de kamer en het hotel verlaat. Hilde blijft alleen achter. Nooit meer wil hij haar zien.

Een maand gaat voorbij en Frenk probeert niet meer aan Hilde te denken. Het leven gaat verder. Maar hij komt een vriendin van Hilde tegen. Ze raken in gesprek en wat blijkt: Hilde is nooit getrouwd er is helemaal geen Fred. Hilde is lesbisch. - Wist je dat niet? Dat was ze vroeger ook al hoor. Frenk wist van nix. Zijn hart staat stil en ineens ziet hij voor zich wat er is gebeurd...


-

Dat was dan zo'n beetje het (soap) idee. ;-)

In een onbekende opwelling kwam het in het café naar boven. En hoe loopt het af? Wie waren die twee vriendinnen op de bewuste avond? Een lesbisch stel dat een kind wilde? Waarom heeft Hilde nix gezegd, waarom niet gewoon gevraagd? En loopt het goed af tussen Frenk en Hilde?
Allemaal onzinnige vragen op een onzinnige inval. Teveel onwaarschijnlijkheden om er mee door te gaan. Ik zou het zelfs al zijn vergeten als deze blog er niet was.

En is het verhaal een droomwens, of een angstvisioen? Wie wil er niet een vrouw voor haar huwelijk nog eens goed alle kanten van het bed laten zien? Maar wat een horreur als je zonder het te weten en te willen een vrouw zwanger maakt die het vervolgens verzwijgt. Ik ben er in het verleden minstens drie maal ingetuind door niet veilig te vrijen, terwijl de vrouw in kwestie beweerde dat het ok was. Het bleek helemaal niet ok! Maar goddzijdank is het -voorzover ik weet- allemaal goed afgelopen. Ook zonder ingreep.

En ik ben nu op een leeftijd gekomen dat de voordeurbel kan gaan en er ineens een onbekende, jonge vrouw op de stoep staat en zegt: Hai pap, ik ben je dochter.

Ergens tussen droom en angst.


DJ

2 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Een fascinerend scenario. Iets voor een korte film. Hoewel, misschien is het, hier en daar wat bijgewerkt, gewoon zo wel goed als short story.

12 augustus, 2006 22:05  
Anonymous Anoniem said...

De Emma en Viola verhaallijn is veel te braaf! ;-P

14 augustus, 2006 14:02  

Een reactie posten

<< Home