zondag, juli 30, 2006

Zomergasten 1 - Jeltje van Nieuwenhoven









Vanavond gepost op de nieuwsgroep nl.kunst.film


Het lijkt zoveel korter geleden, maar er is toch alweer een jaar voorbij toen Connie Palmen haar Zomergasten ontving. Ik heb er toen hier -op nkf- ook een paar maal, kort over geschreven. Wellicht is het een onderwerp waar ook anderen een mening over hebben. En dus niet op nl.media.tv, want daar zijn ze al helemaal niet geïnteresseerd.

Vanavond de nieuwe presentator Joris Luyendijk. Een bescheiden jonge man zonder kapsones en zonder nadrukkelijke eigen inbreng. Ik vond hem dienend en op de achtergrond. Prettig. En hij gebruikt een jongensachtig lachje in de non-verbale communicatie. Tegenover hem zat Jeltje van Nieuwenhoven. Een vriendelijke en open persoonlijkheid. Een self-made vrouw zonder veel intellectualisme, maar die goed en gemakkelijk kan praten. Ik denk over alles.

Ik vind Zomergasten een heerlijke formule: de combinatie van oude fragmenten en een goed gesprek waar eindelijk eens alle tijd voor wordt vrijgemaakt. Ik kijk vrij weinig tv en bij een programma als dit kun je de zapper eindelijk wegleggen. Ik kijk liever naar vrouwen dan mannen bij Zomergasten. Mannen vind ik doorgaans nogal ijdel in hun keuze van fragementen en verhalen. Ze gebruiken het meer om hun ego te vergroten dan hun diepere zieleroerselen te belichten. Vrouwen praten meer over hun gevoelens en bij vrouwen komt vaak het feminisme en de emancipatie aan de orde. Een onderwerp dat me aanspreekt. Zo vond ik het aardig om weer eens Annemarie Grewel te zien en te horen. Ik was haar een beetje vergeten. Verder kwam van alles aan bod, met een lichte nadruk op de politiek. Het bood weer een aangename kaleidoscoop, maar -voor mij- zonder echte hoogtepunten. Het fragment van Joop Admiraal die zijn demente moeder speelde ontroerde men nog het meest.

Het is een mooie formule, maar vroeger vond ik de fragmenten meer bijzonder. Sinds een jaar of tien wordt het gehele omroeparchief in allerlei (retro)programma's over ons uitgestrooid. En zeker met internet is er geen schaarste meer aan oud materiaal. Schaarste wordt steeds meer een vorm van kwaliteit. Daarom kijk ik ook weinig televisie, maar voor Zomergasten gaat het luie oog de komende weken weer aan..

DJ

Na afloop de film De Noordelingen. Hollandse School met een opmerkelijk magere Jack Wouterse zonder dikke kop en vette pens...

Link Zomergasten:
http://www.vpro.nl/programma/zomergasten/

Link Joris Luyendijk:
http://www.jorisluyendijk.nl/

4 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Vooral op de momenten waarop het over politiek ging vond ik deze Zomergasten leuk. Aardig, hoe Luyendijk verlegen speelt maar het niet is.

31 juli, 2006 00:54  
Blogger MobyDirk said...

Ja, de geschiedenis van links van na de oorlog door de ogen van een goedgebekte bibliothecaresse (kennis is macht) die het virtueel tot de eerste, Nederlandse minister-presidente kon schoppen.

En Luyendijk is zeker niet verlegen, daarom heeft hij dat lachje... ;-)

Komt denk ik ook door zijn leeftijd. Alweer een paar generaties jonger dan Palmen, of Zwagerman.

Volgende week Joep van Lieshout. Ik ken zijn werk, maar niet de man zelf.

DJ

En bij links komen de vrouwen niet aan de macht. Jeltje was verrast door die observatie.

31 juli, 2006 01:11  
Anonymous Anoniem said...

Bij het zien van Jeltje van Nieuwenhoven alleen al lopen er rillingen van afschuw over mijn rug. Ik zie haar heel anders dan jij dat doet, DJ. Voor mij reden genoeg om weg te zappen, keer op keer.

31 juli, 2006 07:10  
Blogger MobyDirk said...

Ik kijk zo weinig tv dat ik welwillend heb gekeken, zonder nu al te kritisch te willen zijn. Ik wil ook korte stukjes erover schrijven in de hoop dat anderen hun mening forrmuleren. Op nl.kunst.film kun je een gezouten reactie lezen van iemand die met Jeltje en Luyendijk de vloer aanveegt.

Volgende week zal ik wat kritischer kijken.

31 juli, 2006 13:12  

Een reactie posten

<< Home