donderdag, juli 27, 2006

Weblog 1995 - DDS - Pizza















Gisteren postte ik mijn eerste weblogbericht.
Het was meer een test, want ik weet nog niet
wat ik met het blog aan moet. Maar eigenlijk maakte

ik al in 1995 een weblog op een bewonerspagina
van De Digitale Stad. De eerste gratis provider
die vanuit Amsterdam opereerde.

De pagina's zijn verloren gegaan, maar enige tijd
besteedde ik aandacht aan van alles wat er in
mijn leven gebeurde. Een fotootje erbij, een linkje
of een muziekje. Het had de naam: FoxoF's KultZoo.
Een verhaaltje staat mij nog goed bij.

Ik was helemaal aan het internet en deelde dat
ook met een aantal vrienden, zowel in Den Haag
als Amsterdam. Mijn beste Haagse compaan was
Lester. We zagen elkaar begin jaren 90 bijna
dagelijks en ik kwam vooral bij hem over
de vloer omdat hij een betere computer had.

In ieder geval ging ik op een zomerse namiddag naar
Lester toe en liep door de binnenstad. Ik passeerde
een aantal openbare telefooncellen en plots kwam
er een pizzakoerier uit één van de telefooncellen
tevoorschijn met een supergrote pizzadoos.

- Djeezus, zei hij, ik ben weer eens opgelicht
met een valse bestelling.


Hij had er zwaar de pest over in, maar wat had
ik er mee te maken? Alles.

- Hier, zei die. Heb jij trek in pizza? De grootste
en alles zit erop.


Tuurlijk wilde ik hem wel hebben.
Kwam mooi uit om 'm met Lester op te eten

Ik bedankte de jongen en spoedde me naar Lester.
Daar trokken we bij de pc een fles cola open en
aten smakelijk de gratis pizza. Een lekkere combinatie:
pc'en en/of internetten en dan een pizza bestellen
zodat je niet eens naar de keuken hoeft te lopen.
Alleen de voordeur open doen en afrekenen.
En doorgaan totdat je ogen dichtvallen.


Vrije jongensdagen die voorbij zijn.




10 Comments:

Blogger MobyDirk said...

Even een testreactie op mijn
eigen blog in wording.

Wie zal dit ooit lezen?

;-)

DJ

O jee, ik zie nu staan:

This Blog does not allow
anonymous comments!

Dat is een grote domper.
Ik wil dat iedereen, vrij
kan reageren. Dat wordt
vrees ik uitzien naar een
andere blog...

28 juli, 2006 00:07  
Anonymous Anoniem said...

Ben ik weer.

Het lag aan de instellingen.
Iedereen kan hier anoniem reageren. En ik hoop dat dat
juist gaat gebeuren.

We zullen zien.

Eerst nog maar eens een paar
dagen verder experimenteren
en aanpassen.

Ik vind het leuk.

DJ

28 juli, 2006 00:14  
Anonymous Anoniem said...

En, heb je de tijd al goed kunnen zetten?

Ik zie dat je je plaatjes inplakt bij het schrijven van je stuk. Dan komen ze op blogger.com terecht. Ik heb zelf een account bij photobucket daarvoor. Heeft als voordeel dat je de plaatjes ook elders kunt gebruiken (ik heb wat kloons rondzweven :-) )

28 juli, 2006 07:36  
Anonymous Anoniem said...

Oe, da's onprettig, moderatie voordat het commentaar te zien is. Zet er dan liever, zoals bij mij, die verificatie op. Dat houdt comment spammers ook weg. En als je commentaar waardeloos (beledigend, of wat dan ook) vindt, kun je het altijd nog wegpoetsen.

28 juli, 2006 07:41  
Anonymous Anoniem said...

Wat was de URL van je DDS huis? Misschien staat die nog een beetje bewaard bij archive.org...

08 augustus, 2006 16:41  
Blogger MobyDirk said...

Hai M1z,

Ik heb het net (weer) geprobeerd, maar kan nix vinden. Je kan niet op trefwoorden zoeken. De pagina's zijn verloren gegaan, maar er is een jaar of tien geleden wel door DDS een 'freeze' gemaakt. Ze hebben alle webpagina's opgeslagen en de schijven in een kluis gelegd. Verder nooit meer wat van gehoord.

En probeer zelf eens wat te vogelen in een blog. Ik was in twee dagen klaar met de lay-out en de juiste instellingen. En je kan er nog veel meer mee doen.

En nu ik je toch hier spreek. Van welke generatie ben jij ongeveer?
Ik schat ergens in de dertig.

DJ

08 augustus, 2006 17:18  
Anonymous Anoniem said...

Doe daar nog maar een generatietje bovenop... ;-)

En ik ben ook al met blogs aan 't experimenteren geweest ja. Als 't wat definitiefs wordt, gooi ik de link wel even de lucht in...

Sommige DDS huizen zijn wel te vinden via archive.org, niet allemaal inderdaad helaas.

En de DDS Freezes (Er is er ook nog 1 gemaakt vlak voordat DDS stopte met gratis diensten) zullen vast ooit wel door nakomende generaties digi-archeologen blootgelegd worden...

09 augustus, 2006 13:40  
Blogger MobyDirk said...

Ben je een veertiger of nog ouder? ;-)

Weet jij wat de url was voor een DDS-huis? Ik dacht gewoon zoiets www.dds.nl/~foxof.

Ik vrees dat er nix met die freezes zal gebeuren. Zoals zoveel bij DDS. ;-)

DJ

En ik ontvang af en toe geen mail van blogger als er gereageerd wordt. Lastig.

09 augustus, 2006 17:25  
Anonymous Anoniem said...

http://huizen.dds.nl/~foxof/ dan dus. Maar bewoner 'foxof' zie ik niet eens tussen de wel bewaarde DDS huizen lijsten staan?

De meeste homepage's die daar wel gelinkt staan zijn wel enigzins geconserveerd gebleven...

10 augustus, 2006 00:07  
Blogger MobyDirk said...

Ik heb het zojuist met /~diedjee geprobeerd. Zowaar vier hits, één uit 99 en drie uit 2000. Maar er kwam nix tevoorschijn...

DJ

Ik hoorde dat een alias van jou Mauzz zou zijn. m1z vind ik wel heel afstandelijk.

O ja. Kies regellengte 60.

;-)

11 augustus, 2006 02:06  

Een reactie posten

<< Home