zondag, juli 30, 2006

The Stones are in Town



Vanmiddag half drie, een vrouw van middelbare leeftijd,
met mobieltje:

- Ja, ik sta hier bij het Amstel Hotel. Ze kunnen ieder
moment naar buiten komen. Ja. Er staan auto's klaar
voor de ingang. Was het gisteren of treden ze vanavond
op? Ik weet het niet. Morgen pas. Ik ga hangen, want
ze kunnen er ieder moment aankomen. Doeg.

Er stonden vanmiddag ruim honderd mensen voor het
Amstel Hotel omdat de Stones komen optreden in
de Arena. Er zijn nog kaarten te koop.

Het is altijd een vrolijke boel voor het Amstel als de
Stones in het land zijn. Veel twintigers en mannen en
vrouwen op leeftijd met spijkerjasjes met Stones-emblemen.
Allemaal met een fototoestel (behalve ik, maar dat komt
nog), platenhoezen in de hand of andere parafernalia en dikke
viltstiften. Allemaal op jacht naar een foto of een handtekening.

Ik heb ook een handtekening, van Keith Richards.
Gescoord toen de Stones jaren terug in Paradiso
optraden. Ik woonde toen vlakbij Het Amstel Hotel
en ging af en toe kijken. Niet eens zozeer voor The
Stones, maar voor de toeschouwers en de sfeer.

Er staat een luxewagen klaar voor de ingang, de
beveiliging komt in beweging. De mensen moeten
een stukje naar achteren. En dan gaat het snel.

-klik-klik-klik-

De vrouw met het mobieltje vraagt wie er instapt.
Het is Ron Wood.

De rest van de Stones blijven voorlopig binnen.
Het begint te regenen en ik ga via een omweg van
de Albert Heijn naar huis.


6 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Ik had en heb meer met The Beatles. Die treden alleen nooit meer op.

Nu kun je zeggen, ja logisch John Lennon is er niet meer, en inmiddels is George Harrison er ook al niet meer. Maar The Rolling Stones treden uiteindelijk ook op zonder Brian Jones...

30 juli, 2006 22:21  
Blogger MobyDirk said...

Brian Jones is al te lang dood (1969) om zijn betekenis nu nog te voelen. The Stones zijn Keith en Mick. Ik ken ze uit mijn tienertijd uit de jaren zeventig en ben zo ouder met de heren geworden. The Beatles heb ik pas ontdekt op mijn 25e, in 1985. Maar toen was ik ook gelijk om en verpletterd. Ik ben een veel grotere Beatlefan dan Stonesfan.

Maar dat ik wat met de Stones heb komt ook doordat ik in 1994 een video-documentaire heb gemaakt over het eerste Stones optreden in Nederland, in 1964, in het Kurhaus op Scheveningen. Volgende week dinsdag is dat precies 42 jaar geleden en dan kom ik hier nog uitgebreid in een blog op terug.

31 juli, 2006 00:44  
Blogger MobyDirk said...

De Stones uit mijn tienertijd in de jaren 70 ken ik vooral van Angie en Satisfaction. Het laatste een lekker up-tempo dansnummer en Angie om op te slowen, of zoals anderen het noemden, slijpen. Al vanaf de eerste klas middelbare school was ik gek op dansen. Bij voorkeur met oudere, lange meisjes. Maar veel kon het me niet schelen. Het ging me ook om het dansen zelf en de muziek.

Later werd/is mijn favoriete Stones nummer Brown Sugar.

DJ

En ik zie nu als ik hier op Esther druk, ik vanzelf op je weblog kan komen.

Geniet van je vrije dagen.

02 augustus, 2006 23:33  
Blogger MobyDirk said...

Kun je dat laatste toelichten? Waarom zou je het voor mensen om je heen weghouden? Ik wil juist alles het liefst online archiveren.

En ik dacht dat je reactie kwam op mijn Tussenstukje. Ik heb net je website weer eens bekeken. Was lang geleden. En volgens mij staat er geen link naar op je weblog. In ieder geval staat er (nog) niet zoveel. Wel sprong de pagina over je zus direct in het oog. Vandaar natuurlijk ook de naam van één van je zonen...

En ik wist ook niet meer dat je kennelijk belangstelling hebt voor astrologie! Haha! Anders had ik mijn Tussenstukje wel aangepast. Zo gaat dat.

En zo zitten we een beetje te blogchatten. Op een site chatten vind ik nix. Dit vind ik veel leuker...

DJ

04 augustus, 2006 23:03  
Blogger MobyDirk said...

Wat is dat 'over en vanuit je gevoel' schrijven? Daar ben ik dan weer een man voor, maar ik wil dat ook wel proberen. En van je dochter wist ik helemaal niet. Ik begrijp nu je terughoudendheid met oude stukken. Toch zou je oud werk dat er niet over gaat online kunnen zetten op je eigen site.

En je oude site oog al weer wat ouderwets. Ik ken dat. Om zoiets helemaal te veranderen is schier ondoenlijk. Het geeft ook wel een aardig tijdsbeeld. Net als onze blogs er over een paar jaar weer gedateerd uitzien.

06 augustus, 2006 15:10  
Blogger MobyDirk said...

Hai,

Ik ontvang vandaag geen reactiemails van blogger. Ik zie deze reactie bij toeval en zie ook andere reacties... Mmm...

In ieder geval begrijp ik wel wat je bedoelt en wat ik zelf wil en kan moet ik nog uitvissen. Daar heb ik ook even de tijd voor. Genoeg ideeën, maar je moet niet al je kruit in een paar maanden verschieten.

En wat je site betreft: ik ken dat. Het kost veel tijd en energie om een oude site te upgraden.

07 augustus, 2006 23:54  

Een reactie posten

<< Home