zondag, september 10, 2006

Manifest: recht op spotten

Een groep kunstenaars onder leiding van filmmaker Eddy Terstall heeft een manifest opgesteld waarin zij vindt dat 'kunstenaars en opiniemakers zich onbelemmerd moeten kunnen uiten.' De politiek zou het recht op spotten meer moeten beschermen. Onder de groep bevinden zich ook Diederik Ebbinge van de Vliegende Panters en Hans Teeuwen. De groep maakte het zaterdagavond bekend in het NCRV-programma Rondom Tien.

Ik heb het niet gezien, maar ik interepreteer deze actie om meer steun te krijgen om de islam te mogen kritiseren en bespotten. Maar wat heb je aan zulke steun? Het recht op beledigen opnemen in de grondwet? En dan nog, het valt niet te regelen dat fundamentalisten kritici en kwetsers te lijf gaan als hun geloof wordt aangevallen.

Hans Teeuwen is gestopt als cabaretier. Om onduidelijke redenen, maar als hij de islam zou aanpakken zou hij zo bovenaan een dodenlijst kunnen komen te staan.

De vrijheid van meningsuiting is helaas ingeperkt, en daar kan een manifest en de politiek niets aan veranderen. Een kwestie van nog lang wachten
.

2 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Ik denk dat het een waanzinnig complex probleem is. Het begint met het gevoel dat jouw groep 'beter' is dan een andere groep. En daar komt een fanatisme bij waar sommige mensen gevoelig voor zijn. De combinatie maakt deze mensen in staat om anderen, die van de andere groep, te vermoorden.

Ik denk overigens ook dat het aantal mensen dat zich zover laat brengen relatief klein is. Ik geloof dan ook niet zo erg in een 'dodenlijst'. Tenminste niet van een grote georganiseerde groep mensen. Wel van kleine groepen, of individuen.

Of zoiets nu werkelijk de vrijheid van meningsuiting inperkt, durf ik ook te betwijfelen. De grenzen van die vrijheid zijn wel steeds verder opgerekt.

Ik ben het met Esther eens dat je tever kunt gaan. Zelf zeg ik altijd maar dat de tolerantie ophoudt bij intolerantie. Spotten kan zo ver gaan dat het intolerantie in zich draagt, en in mijn ogen daarmee de grens van de vrijheid overscheidt, en overgaat in agressie.

12 september, 2006 20:22  
Blogger MobyDirk said...

Dat het een complex probleem is ben ik met je eens. En of grote of kleine groepen anderen mond willen snoeren doet er voor mij niet toe.

Ik probeerde aan te geven dat er al een ongezwegen zelfcensuur bestaat waar het om de islam gaat. De meeste cabaretiers en opiniemakers zullen -na de moord op Theo van Gogh- niet alles meer zeggen en schrijven. Dat vind ik een zorgelijke ontwikkeling. En dat is niet door wetgeving op te lossen. Daarom vind ik het enigszins een loos manifest.

En dan de grenzen van tolerantie en intolerantie. Mijn ideologische hoeksteen is de gelijkwaardigheid tussen mensen, tussen mannen en vrouwen en ongeacht de sexuele voorkeur. Er zijn echter geloofsgroepen die dat afwijzen en in principe dus intolerant zijn. Hoe tolerant moet je tegen deze intolerantie zijn?

12 september, 2006 20:59  

Een reactie posten

<< Home