dinsdag, september 05, 2006

Bye bye Madonna

Ik heb weer even gekeken op de site van mijn favoriete fotolog:

http://www.schlijper.nl

Thomas Schlijper, al langer bekend bij velen, maar ik heb hem pas ontdekt. Ik vind hem een geweldige fotograaf en niet alleen omdat hij het Amsterdam van nu portretteert. Ik vind bijna al zijn series in zijn portfolio van grote klasse. Alles klopt. En de onderwerpen zijn veelzijdig en gaan over de actualiteit van de straat, nieuws, muziek en mode..

Ga er voor zitten en dwaal eens een half uur door de uitgebreide fotosite en portfolio.

En de openingsfoto's van vandaag zijn foto's van het vertrek van Madonna uit het Amstel Hotel.

Zou ik hier nou een fotootje van mogen doorplaatsen?



















Toch maar gedaan. Anders is het wel heel kaal. Een
verkleinde versie als citaat.



4 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Als ik eerlijk ben, een wat neurotische manier van fotograferen. Volgens mij maakt Thomas zichzelf helemaal gek als hij een dag niet in staat is ergens in Amsterdam een foto'tje te maken.

09 september, 2006 22:17  
Blogger MobyDirk said...

Tuurlijk, wees eerlijk, maar ik zie dat neurotische helemaal niet. Ok, ik ben misschien bevooroordeeld omdat ik de meeste straten en locaties herken. Altijd leuk. Maar ik vind de foto's zo vitaal en actueel. Ik zou niet weten hoe oud hij is. Ik schat ergens in de dertig. Hij is al tien jaar bezig op het web.

En vergeet niet dat er op internet niet veel bijzonders op fotogebied is te vinden. Het meeste goede materiaal verschijnt nog altijd in de gedrukte pers. Internet is te duur en je foto's worden zo geript.

Een bijzonderheid aan het werk van Schlijper vind ik het ontbreken van foto's van de multi-culti samenleving van Amsterdam. Maar ik denk dat het lastig is om een groepje Marokkaanse jongens te fotograferen in West...

Misschien zijn er meer mensen die een mening over het werk van Schlijper hebben.

10 september, 2006 00:22  
Anonymous Anoniem said...

Ik denk dat iemand die er oog voor heeft, en bereid is ergens op af te gaan, altijd wel iets interessants, moois, ontroerends, verbazingwekkends, opvallends of buitengewoon normaals kan vinden. Zeker in Amsterdam is dat geen probleem, maar ik denk ook in andere steden, en zeker ook op het platteland.
De foto's van Schlijper zijn op zich niet zo bijzonder, maar als totaal een goed document van een bijzondere stad.
Alleen waarom zo veel vip-portretten?

12 september, 2006 20:57  
Blogger MobyDirk said...

Ik vind de foto's weldegelijk bijzonder. Zeker op internet als je je bedenkt dat foto's wegens geld en auteursrechten vrijwel alleen in de gedrukte pers verschijnen. Op internet zie je het werk van de amateurs die vooral niet goed zijn in hun onderwerpkeuze. Ik vind Schlijper daar juist bijzonder goed in.

En inderdaad iedere stad of dorp zou zo zijn eigen fotograaf kunnen hebben. Begin er maar aan en bouw aan een oeuvre...

Ik denk dat de vip-foto's er ondermeer staan omdat hij ook foto's levert aan diverse bladen. Hij is volgens mij gewoon professioneel fotograaf.

En ik ben een liefhebber van panoramafoto's, een genre dat Schlijper ook al goed beheerst.

12 september, 2006 21:30  

Een reactie posten

<< Home